معیار آزادی جامعه، آزادی زن است
فاضله امیر فاضله امیر

پیام هیات ریسه بنیاد اوستا به مناسبت هشتم مارچ

 

 

 

 

 

 زنان اگاه و پر تلاش وطن!

 

فرارسی هشتم مارچ روز مبارزه  بخاطر صلح ، آزادی ، پیشرفت و برابری را به زنان  کشور و جهان تبریک

و شاد باش گفته، پیروزی جنبش برابری خواهی وعدالت پسندی  تانرا آرزو میبریم.

امروزگسترش مطالبات انسانی زنان و تبدیل آن به جنبش پهناوراجتماعی در راه صلح ، رفع ستم ،خشونت و بهره کشی کرانه و پهنای بیشتر بخود گرفته و امید به پیروزی را فزونترساخته است.

 جنبش هشت مارچ که سد سال قبل از امروز برای حرکت سریع به جلو ،چاره اندیشی ، راهیبابی و راه گشایی بخاطر برابری و عدالت اجتماعی پایه گزاری شد، توانست با وجود سخت جانی ومقاومت ستم ،ارتجاع و بهره کشی دستاورد های درخشانی با خود داشته است. مهمترین این دستاورد پذیرش این حقیقت از سوی بخشی از جامعه بود که تا زن آزاد نباشد جامعه آزاد نیست و تا رسیدن به آزادی باید ازگریوه ها ی خاراگین گذشت.

از برکت یاری  و همراهی آزاد اندیشان و ترقیخواهان بود، که جنبش آزادیخواه و برابری طلب زنان افغان توانست در سده پیشین ترسایی با وجود مقاومت نظام ستمگر و جانبداری بنیاد گرایان مذهبی و قومی ازآنها، نیرو و تحرک بزرگی از خود نشان داده و به دستاورد های قابل لمسی دست یابد.مهمترین این دستاورد ها رشد اگاهی و آماده گی بخاطرتشکل در سازمان های صنفی  و سیاسی خود درآمیخته با روح آزادی ، برابری و انسان دوستی بود.

با آنکه گروه ها ی عقب گرا و قرون وسطایی ازدهه 90 تر سایی  بدینسو بر سرنوشت مردم  حاکم و با همه نیرو وتوان در راه برده  سازی و بیرون راندن زن از زنده گی اجتماعی و سیاسی می کوشند، با آنهم نتوانستند به ساده گی به همه نیات شوم و زن ستیز شان  دست یابند . مقاومت زنان افغان با وجود محدودیت های اجتماعی و حاکمیت قرون وسطایی سخت دل انگیز و در خورستایش است.

 

اقدمات بیشرمانه پوشش و حجاب ، بی چهره ساختن زن افغان ، خشونت بی حد و اندازه ، زندانی ساختن نیمی از جامعه در چار دیوار خانه ، امر ونهی روز مره و یاری از شلاق و خشونت ، تحمیل جنگ و جنایت ، تجاوز بی مانند جنسی ، خرید و فروش برده گونه زنان... فهرست کوتاهی از این طومار بزرگ میباشد.

در این راستاحاکمیت مافیایی آمده با آمریکا و ناتو بی شرمانه تلاشهای را بخاطر به بیراهه کشانیدن جنبش زنان کشور براه انداخته ، تلاش مینمایند تا آنرا در خدمت به منافع ارتجاعی شان قراردهند.حاکمیت عوامفریب و نیرنگ باز می کوشد تا این جنبش را از درونمایه آزادیخواهی و برابری آن بیرون نمایند.

 

بخشی دیگری از زنان وطن که در بی برگی و آواره گی  بسر میبرند نیز با سرنوشت دشواری دست وپنجه نرم میکنند. نداشتن حق دسترسی به بازار کار، بی بهره گی ازخدمات اجتماعی ، موجودیت تبعیض و تعصب  بخاطر رنگ ، زبان و جنس  مشکلات بیشماری را در سر راه آنها گذاشته است.آنها در پیشرفته ترین کشورهای سرمایه داری هنوزاز دستمزد برابر در مقابل در کار مساوی برخوردار نیستند.

یگانه راه رهایی از وضع درد بارموجود بسیج و مبارزه متشکل و آگاه در جنبش اعتراضی و گسترش مطالبات زنان و تبدیل آن به جنبش گسترده اجتماعی است. باید با کارزار مبارزاتی زنان همنوا شده آنرا به ستیغ های پیروزی رسانید.

 

فقط آنهایکه عزم راهنوردی دارند میتوانند به پیروزی برسند. با این باور هر تلاش انسانی بخاطر رهایی زن و دستیابی به صلح و برابری را بدیده قدر نگریسته و باور داریم که این مبارزه تنها مال زنان نبوده و برای به پیروزی رسانیدن آن  مردان و تمامی انسانهای برابری طلب و آزادی دوست و ترقیخواه باید حق شآنرا انجام دهند.

 

 فرخنده باد هشتم مارچ ، روز مبارزه  زنان جهان بخاطر رهایی از ستم و نابرابری !

سر بلند و کامیاب باد زن افغان !

 

به نماینده گی ازهیات ریسه بنیاد اوستا

 

 

 

شهر کلاگنفورت ـ جمهوری اتریش ـ  5 مارچ 2010 ترسایی

 


March 7th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها